![IMG_20190724_192040-800.jpg](https://irenakuczynska.pl/wp-content/uploads/2021/12/IMG_20190724_192040-800.jpg)
Gdyby w 1875 roku właściciel ziemski Jouanne’e z Malinia chciał oddać czy odsprzedać swoje grunty pod budowę linii kolejowej Poznań – Kluczbork, prawdopodobnie teraz nie byłoby tematu, bo w końcówce XIX wieku nie byłoby potrzeby budowy Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej, która by połączyła Pleszew ze światem czyli koleją.
Powstało lobby z hrabią Józefem Czarneckim z Dobrzycy na czele i w 1898 ruszyła budowa. Kładziono tory od Pleszewa przez Kowalew, Dobrzycę, Rozdrażew do Krotoszyna.
Zbudowano parowozownię i poczekalnię w Krotoszynie, budynek stacyjny w Rozdrażewie, parowozownię i budynek stacyjny w Dobrzycy, budynek stacyjny i poczekalnię w Kowalewie. Dołożono też trzeci tor, dzięki czemu także duże pociągi mogły jeździć.
![](https://irenakuczynska.pl/wp-content/uploads/2021/12/245151701_1798432683676158_2524291254310003426_n-1280x928.jpg)
![](https://irenakuczynska.pl/wp-content/uploads/2021/12/245145400_1798432763676150_7825615397030083696_n-1280x872.jpg)
![](https://irenakuczynska.pl/wp-content/uploads/2021/12/245146085_1798432837009476_3390531633825606427_n-1280x858.jpg)
W latach 80. XX wieku rozpoczął się powolny upadek kolejki. W 1986 roku po raz ostatni jechała ciuchcia z Pleszewa do Krotoszyna. W roku 2000 zawieszono wszystkie kursy.
Pozostały trzy tory na odcinku z Pleszewa do Kowalewa, jedyne takie podobno w Europie, dworzec, który stał się biblioteką, mała parowozownia przerobiona na Zajezdnię Kultury, kolejka obsługiwana przez SKPL Cargo, przewożąca 20 000 pasażerów rocznie i tradycja, którą miasto zamierza wykorzystać, tworząc w małym dworcu w Kowalewie „Muzeum kolei wąskotorowej”.
![](https://irenakuczynska.pl/wp-content/uploads/2021/12/IMG_20190724_192040-800.jpg)
![](https://irenakuczynska.pl/wp-content/uploads/2021/12/IMG_20190724_190930-800.jpg)
![](https://irenakuczynska.pl/wp-content/uploads/2021/12/IMG_20190724_191515-800.jpg)
![](https://irenakuczynska.pl/wp-content/uploads/2021/12/IMG_20190724_191859-800.jpg)
Na początek projekt, dokumentacja, które umożliwią szukanie środków unijnych na realizację przedsięwzięcia. Burmistrz Arkadiusz Ptak przewiduje, że z czasem, kiedy blisko dworca w Pleszewie powstanie hotel, do miasta będą zjeżdżać miłośnicy kolejek z całej Polski.
Warto dodać, że miasto a dokładnie Muzeum Regionalne w Pleszewie, zleciło napisanie monografii pleszewskiej kolei dr. Maciejowi Kowalczykowi.
![](https://irenakuczynska.pl/wp-content/uploads/2021/12/DSC02107-Kopia-1280x853.jpg)
![](https://irenakuczynska.pl/wp-content/uploads/2021/12/19225180_1388909497857592_6897505358144727299_n-Kopia.jpg)
![](https://irenakuczynska.pl/wp-content/uploads/2021/12/19260230_459565761070777_4905074254972925479_n-Kopia.jpg)
![](https://irenakuczynska.pl/wp-content/uploads/2021/12/bilety.jpg)
![](https://irenakuczynska.pl/wp-content/uploads/2021/12/bilet-1280x832.jpg)
Więcej o historii pleszewskiej ciuchci przeczytacie TUTAJ