Na stronie spółki Centralny Port Komunikacyjny w zakładce dotyczącej przebiegu linii kolejowych znajduje się mapka, na której można prześledzić wybrany, ostateczny – co podkreślał minister Marcin Horała, wariant W9, na terenie powiatu pleszewskiego. Łączy on odcinki W1, W2 i W3.
Z Kars do Piekarzewa
Pierwszą wioską na trasie są Karsy w gm. Gołuchów, dalej Krzywosądów i Kuczków w gminie Pleszew, gdzie widać jedno gospodarstwo do wyburzenia, podobnie jest w Jankowie, w Ludwinie, w Dobrej Nadziei, w Baranówku, Kowalewie i Piekarzewie. Kolejna wieś – Kurcew – leży już w powiecie jarocińskim.
Nie byłoby wyburzeń
Wariant W9 nie ma wiele wspólnego z wariantem, który zaproponowały władze MiG Pleszew. Sugerowały one, aby nowa linia kolejowa biegła blisko aktualnej linii kolejowej, wtedy by się obyło bez wyburzeń – powiedział radiu Centrum Kalisz zastępca burmistrza Pleszewa Andrzej Jędruszek, poproszony o komentarz.
Czytaj: Pytania bez odpowiedzi podczas konsultacji w Pleszewie
Czytaj: Pleszew odrzuca warianty przebiegu KDP
Pierwszy etap
Prace przy budowie Kolei Dużych Prędkości są na etapie studium techniczno ekonomiczno – środowiskowego, które powstało po konsultacjach społecznych. Kolejny etap to decyzje środowiskowe a dopiero potem zlecenie projektu technicznego. Przedstawiony wariant zakłada zatrzymywanie się pociągów w centrum Kalisza, a także budowę nowej stacji Nowe Miasto nad Wartą.
Racje spółki CPK
Radosław Kantak członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych przekonywał w Poznaniu, że wybrano optymalny wariant dla odcinka między Poznaniem a Sieradzem i jest to wynik konsultacji z mieszkańcami i samorządowcami. Podkreślał, że przewiduje najmniejszą liczbę wyburzeń, najmniej ingeruje w obszary cenne przyrodniczo i wypada najkorzystniej pod względem kolizji z ujęciami wody i zabytkami.