Przebieg Kolei Dużych Prędkości przez powiat pleszewski

Avatar photoIrena Kuczyńska21 maja 20234min
image001-1280x720.png
Spółka CPK przestawiła wariant inwestorski przebiegu Kolei Dużych Prędkości na odcinku Sieradz - Kalisz - Pleszew - Poznań. W powiecie pleszewskim omija on w całości gminę Czermin i Dobrzyca, wybiega poza centrum miasta Pleszewa ale biegnie przez wsie gminy Pleszew i Gołuchów

 

Na stronie spółki Centralny Port Komunikacyjny w zakładce dotyczącej przebiegu linii kolejowych znajduje się mapka, na której można prześledzić wybrany, ostateczny – co podkreślał  minister Marcin Horała, wariant W9, na terenie powiatu pleszewskiego. Łączy on odcinki W1, W2 i W3.

Z Kars do Piekarzewa

Pierwszą wioską na trasie są Karsy w gm. Gołuchów, dalej Krzywosądów i Kuczków w gminie Pleszew, gdzie widać jedno gospodarstwo do wyburzenia, podobnie jest w Jankowie, w Ludwinie, w Dobrej Nadziei, w Baranówku, Kowalewie i Piekarzewie. Kolejna wieś – Kurcew – leży już w powiecie jarocińskim.

Nie byłoby wyburzeń

Wariant W9 nie ma wiele wspólnego z wariantem, który zaproponowały władze MiG Pleszew. Sugerowały one, aby nowa linia kolejowa biegła blisko aktualnej linii kolejowej, wtedy by się obyło bez wyburzeń – powiedział radiu Centrum Kalisz zastępca burmistrza Pleszewa Andrzej Jędruszek, poproszony o komentarz.

Czytaj: Pytania bez odpowiedzi podczas konsultacji w Pleszewie

Czytaj: Pleszew odrzuca warianty przebiegu KDP

Foto z konsultacji
KDP – konsultacje
KDP konsultacje
Pierwszy etap

Prace przy  budowie Kolei Dużych Prędkości są na etapie studium techniczno ekonomiczno – środowiskowego, które powstało po konsultacjach społecznych. Kolejny etap to decyzje środowiskowe a dopiero potem zlecenie projektu technicznego. Przedstawiony wariant zakłada zatrzymywanie się pociągów w centrum Kalisza, a także budowę nowej stacji Nowe Miasto nad Wartą.

Racje spółki CPK

Radosław Kantak członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych przekonywał w Poznaniu, że  wybrano optymalny wariant dla odcinka między Poznaniem a Sieradzem i jest to wynik konsultacji z mieszkańcami i samorządowcami. Podkreślał, że przewiduje najmniejszą liczbę wyburzeń, najmniej ingeruje w obszary cenne przyrodniczo i wypada najkorzystniej pod względem kolizji z ujęciami wody i zabytkami.

Konferencja – z lewej Marcin Horała

Info Pleszew - Irena Kuczyńska - logo


© 2022 – Info Pleszew – Irena Kuczyńska