Po zmianie organizatora transportu publicznego, którym od 1 stycznia 2024 roku będzie MiG Pleszew, dopłaty do wozokilometra od wojewody, refundacja ulg od marszałka, trafią do gminy – tłumaczył radnym burmistrz Arkadiusz Ptak. Wszystkie pojazdy, zarówno busy PL 1 i 2 nadal podlegające Przedsiębiorstwu Komunalnemu, jak i autobusy od PL 3 do PL 8 , które wypuści na trasy nowy przewoźnik, będą mieć wspólny designe.
Jeden przewoźnik
Do stacji w Kowalewie dojadą 2 busy pleszewskie PL 1 i PL 2 kursy od godz. 4.38 do do 22.34 ) i autobusy dobrzyckie, który zahaczą o Suchorzew, Piekarzew. Gminę Dobrzyca obsłużą autobusy od PL 11 do PL 19. Dla nich organizatorem komunikacji jest MiG Pleszew. Zieloną Łąkę, Dobrą Nadzieję i Brzezie, dodatkowo obsłużą autobusy gołuchowskie. Tam komunikację, wykorzystując tego samego przewoźnika, organizuje powiat pleszewski. Po gminie Pleszew będą kursować autobusy Euro 6 po gminie Dobrzyca Euro 5 – tłumaczył podczas sesji burmistrz Arkadiusz Ptak. .
Wspólne bilety
Ustalono 3 ceny biletów – bilet M kosztować będzie 2 zł i uprawnia do jazdy w ramach jednej miejscowości, bilet G kosztuje 5 zł i można się nim poruszać w obrębie jednej gminy, za bilet P – powiatowy, m.in. z Pleszewa do Dobrzycy z Gołuchowa do Pleszewa, trzeba zapłacić 8 zł. Są ulgi ustawowe, w tym 50 % dla seniorów i uczniów, oraz bilety miesięczne za 200 zł, te z ulgą za 102 zł. Wszystkie busy i autobusy zatrzymają się przy szpitalu, na Reja i św. Ducha. Już wkrótce do wszystkich mieszkańców miasta dotrze materiał informacyjny z przebiegiem każdej linii autobusów.
Dojazd do miasta powiatowego
Obecny na sesji w Pleszewie burmistrz gminy Dobrzyca Jarosław Pietrzak podkreślał sens takiej współpracy miedzy gminami w zakresie organizacji komunikacji. Chodzi o to, żeby dzieci z Dobrzycy wybierały szkoły średnie w Pleszewie ale też żeby mieszkańcy miasteczka i poddobrzyckich wiosek mogli dojechać do siedziby powiatu, do lekarza czy po zakupy.
Wspólnie – znaczy ekonomicznie
Burmistrz podkreślił zasadność wspólnej komunikacji dla wszystkich gmin. Po pierwsze, czasem trasa autobusu do miejscowości w gminie Pleszew wiedzie przez inną gminę. Np. żeby dotrzeć do Bronowa w gm. Pleszew, trzeba zahaczyć o gminę Gołuchów. Ale też dotychczasowy przewoźnik miał inne stawki dla Pleszewa ( 7,80 zł za km) inne dla gmin (6,33 zł za km). Nowy przewoźnik równo potraktuje wszystkie gminy. Zaś 3 zł dotacji od wojewody do wozokilometra, trafi do organizatora czyli do gminy. Łącznie na liniach pleszewskich i dobrzyckich autobusy pokonają ponad 800 000 km rocznie.
Pleszewska firma protestuje
Pleszewskie Linie Autobusowe nadal komercyjnie zawiozą pleszewian do Kalisza. Na sesji został odczytany list aktualnego przewoźnika – firmy Gaedig Reisen. Ma żal do władz Pleszewa, m.in. o to, że wybrały innego przewoźnika a nie pleszewska firmę, która tu zostawia swoje podatki. Burmistrz Arkadiusz Ptak tłumaczył radnym, że pleszewska firma nie zareagowała na zapytanie ofertowe zamieszczone na stronie UMiG Pleszew. Dlatego miasto skorzystało z oferty przewoźnika z Konina. Firma Gaedig Reisen będzie nadal prowadzić dowozy dzieci do szkół. Będzie też obsługiwać gminy Czermin, Chocz i Gizałki.
Docelowo – cały powiat
Na razie przewoźnik wozi swoimi autobusami a kiedy Pleszew zakupi za pieniądze z KPO 7 nowych autobusów hybrydowych, wtedy je przewoźnikowi wydzierżawi. Docelowo wspólnymi przewozami zostaną objęte wszystkie gminy powiatu pleszewskiego. Na przystankach autobusowych pojawią się stojaki do rowerów.
Zapowiadany w kwietniu związek – gminno powiatowy PPL – Pleszewskie Przewozy Lokalne nie został dotąd zarejestrowany.
Rozmowa z burmistrzem o zmianach w komunikacji publicznej
Czytaj:Pleszew czeka na odblokowanie pieniędzy z KPO na zakup autobusów